خانه > ITIL, Persian Contents > کلیاتی از ITIL نسخه 2

کلیاتی از ITIL نسخه 2

ITIL از مجموعه ای از کتابها که هر کدام تکنیکهای ویژه ای از مدیریت سرویس IT  را تحت پوشش قرار میدهند سرچشمه گرفته است. پس از انتشار اولیه تعداد کتابها به سرعت در نسخه یک به 30 جلد رسید.  برای اینکه ITIL برای کسانی که میخواهند آن را کاوش کنند در دسترس تر و به درد بخورتر باشد، یکی از اهداف نسخه دوم این بوده که موارد منتشر شده را در گروههای منطقی مرتبط با فرآیندهای متمایز مدیریت IT مثل applications و  services دسته بندی کند.
وقتی که مجموعه های مدیریت سرویس (Service Support  و  Service Delivery) به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت، ITIL مجموعه ای جامعتر از تکنیکها را به عنوان یک مجموعه کامل آماده کرد. طرفداران معتقدند که استفاده از کتابخانه ها و مجموعه های قوی تر یک مجموعه وسیعتر از راهنماییها را برای ارتباط دادن پیاده سازی فنی ، راهنماها و نیازهای عملیات ها (Operation) با مدیریت استراتژیک (strategic management) ، مدیریت عملیات ها (operations management) و مدیریت مالی تجارتهای مدرن (financial management) فراهم میکند.
8 کتاب نسخه دوم ITIL و ترتیب آنها به شرح زیر است :
مجموعه های مدیریت سرویس IT
1- تحویل سرویس (Service Delivery)
2- پشتیبانی سرویس (Service Support)
دیگر راهنماییهای عملی
3- مدیریت زیرساختهای ICT (ICT Infrastructure Management)
4- مدیریت امنیت (Security Management)
5- دورنمای تجارت (The Business Perspective)
6- مدیریت درخواست (Application Management)
7- مدیریت تجهیز نرم افزار (Software Asset Management)
برای همراهی کردن با پیاده سازی تکنیکهای ITIL یک کتاب اضافی نیز برای راهنمایی پیاده سازی (بیشتر مدیریت سرویس) منتشر -شد :
8- طرح ریزی برای پیاده سازی مدیریت سرویس (Planning to Implement Service Management)
و یک مکمل جدیدتر با راهنماییهایی برای واحدهای کوچکتر IT که در 8 کتاب اصلی قرار نمیگیرد :
9- پیاده سازی ITIL در مقیاس کوچک (ITIL Small-Scale Implementation)
ITIL بر مبنای مدل فرآیند برای کنترل و مدیریت عملیاتها به رهبری W.Edward Deming که در سال 1980 توسط دولت انگلستان در پاسخ به رشد وابستگی به IT ایجاد شد توانست یک نوع یکپارچگی در این نوع فرآیندها ایجاد کند و از اینکه هر سازمانی به دنبال تکنیکهایی برای مدیریت سرویسها برود جلوگیری کرد و باعث جلوگیری از خطا و صرف هزینه زیاد شد.
یکی از مزایای اصلی که توسط طرفداران ITIL در اجتماع IT مطرح شده مقرر شدن یک لغتنامه عام میباشد که شامل یک واژه نامه از عبارات پذیرفته شده و محکم تعریف شده است. یک واژه نامه جدید و کاملتر در نسخه 3 تهیه شده است. (که به عنوان ITIL Refresh Project شناخته میشود)

دسته‌ها:ITIL, Persian Contents
  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: