خانه > #C, Open Source, Persian Contents > اولین تجربه واقعی همکاری با یک تیم نرم‌افزار خارجی

اولین تجربه واقعی همکاری با یک تیم نرم‌افزار خارجی

چند وقتی بود که دوست داشتم به صورت جدی‌تر روی یک پروژه متن‌باز کار کنم. دوست داشتم این پروژه، یک پروژه کاربردی باشد که با #C پیاده‌سازی شده است.
مدتی بود که در شرکت خودمان برای نگهداری و دسته‌بندی برخی اطلاعات عمومی از یک نرم‌افزار متن‌باز ویکی استفاده می‌کردیم. این نرم‌افزار تحت وب با استفاده از ASP .NET و #C پیاده‌سازی شده بود. از ویژگی‌های این نرم‌افزار سادگی کار با آن و امکانات بسیار قوی موجود در آن بود به طوری که در عین سادگی، بهترین و کاملترین امکانات را به کاربر ارائه می‌داد. ما بسیاری از اطلاعات عمومی شرکت را با استفاده از این نرم‌افزار با همکاران به اشتراک گذاشته ایم.
از ظاهر امر بر می‌آمد که روی بحث محلی‌سازی این نرم‌افزار برای زبان فارسی کاری صورت نگرفته است به همین دلیل روی اینترنت جستجوهایی را انجام دادم و از روی وب سایت مربوط به این نرم‌افزار هم چرخی زدم و دیدم افرادی بوده‌اند که پیشنهاد ترجمه متون نرم‌افزار را به مدیر این پروژه داده‌اند اما تا آن موقع کاری در این رابطه صورت نگرفته بود.
مشتاق شدم که این نرم‌افزار خوب را برای کاربران فارسی زبان محلی‌سازی نمایم به همین خاطر بود که با مدیر این پروژه از طریق ایمیل تماس برقرار کردم. این نرم‌افزار را یک تیم ایتالیایی راهبری می‌کردند و نام سرتیم این گروه داریو سولرا بود. در ایمیل خودم به ایشان بیان کردم که مشتاق هستم که زبان فارسی را نیز به این نرم‌افزار اضافه کنم ولی آقای سولرا در جواب من گفتند که مشکل در این است که این نرم‌افزار هنوز زبان‌های راست به چپ را پشتیبانی نمی‌کند و ممکن است که تا مدت‌ها هم وقت نکنند که این امکان را به برنامه بیفزایند.
در اینجا بود که به ایشان پیشنهاد دادم که خوشحال می‌شوم که این قابلیت را بنده به سیستم بیفزایم. آقای سولرا هم از بنده زمانبندی خواست و بنده کارم را شروع کردم. برای این کار علاوه بر ترجمه متون باید برنامه را طوری تغییر می‌دادم که با تغییر زبان در بخش پیکربندی سیستم، جهت نوشتار آن تشخیص داده می‌شد و ظاهر برنامه به صورت یک برنامه راست به چپ تبدیل می‌شد.
برای انجام تمام این کارها نیاز به برخی تغییرات در هسته سیستم و انجام کارهایی روی رابط کاربری سیستم می‌بود که می‌بایست با استانداردهای موجود در کدنویسی تیم اصلی انجام می‌شد. این کار با برخی مطالعات روی مستندات موجود در سایت برنامه انجام شد و کار با موفقیت انجام شد.
این تیم از نرم‌افزار svn برای کنترل نسخه استفاده می‌کند. بنده هم آخرین نسخه را از طریق اینترنت دریافت کردم و پس از اعمال تغییرات لازم، یک patch از روی تغییرات ساختم و برای آنها فرستادم که آنها هم به راحتی تغییرات من را روی برنامه اعمال کردند و نسخه جدید را با امکانات جدید روی سایت برنامه منتشر کردند.
حالا نوبت به معرفی برنامه رسیده، این نرم‌افزار ScrewTurn Wiki نام دارد. به همه دوستانی که در شرکتی کار می‌کنند و نیاز دارند که اطلاعات را با سطوح مختلف دسترسی بین افراد به اشتراک بگذارند پیشنهاد می‌کنم که از این نرم‌افزار حتما استفاده کنند. این نرم‌افزار از آوریل سال ۲۰۰۹ تاکنون حدود ۱۱۴۰۰۰ بار دانلود شده که این رقم مقدار بالایی است و نشان از رضایت کاربران از امکانات این نرم‌افزار دارد. از این نرم‌افزار در سایت‌های زیادی نیز استفاده شده، اگر به سایتی نیاز دارید که می‌خواهید در آن اطلاعات را با کاربران خود به اشتراک بگذارید، استفاده از این نرم‌افزار را پیشنهاد می‌کنم.

تصویری از نرم‌افزار پس از تغییر زبان به فارسی

امیدوارم بتوانم در آینده در این راستا کارهای جدیدی انجام دهم. از این همکاری هرچند کوچک، موارد زیادی آموختم و به همین دلیل علاقه‌مند شدم که این نوع همکاری‌ها را با نرم‌افزارهای متن‌باز ادامه دهم.
به امید روزی که فرهنگ استفاده از نرم‌افزارهای متن‌باز در کشور ما هم بین مردم نهادینه شود.  🙂

  1. ژوئن 27, 2010 در 4:50 ب.ظ.

    موفق باشی

  2. ژوئن 28, 2010 در 12:00 ق.ظ.

    کار بسیار عالی بود، تبریک میگم

  3. ebraminio
    ژوئن 28, 2010 در 2:00 ق.ظ.

    ایول

  4. ژوئن 28, 2010 در 7:10 ق.ظ.

    کارت خیلی عالی بود🙂 موفق باشی

  5. ژوئن 29, 2010 در 11:10 ق.ظ.

    Keep on your good job man

  6. میم
    ژوئن 30, 2010 در 3:59 ق.ظ.

    یک وب سایت بزنید برای نسخه فارسیش. با وبلاگ و فروم. رفته رفته آدم های بیشتری برای کمک میان !

  7. ژوئیه 2, 2010 در 10:40 ق.ظ.

    `خیلی وقت پیش این نرم افزار رو امتحان کرده بودم ، ولی حالا که فارسی با کمک شما داره بهش اضافه می شه لازم شد که دوباره دانلودش کنم ، دستتون درد نکنه ،
    نمی دونم سیستم مدیریت محتوای موجوپرتال آشنایی دارید یا نه ، من که شخصا خیلی دوسش دارم و فکر می کنم برای طراحان دات نت می تونه خیلی مفید باشه ،
    این پروژه هم تا حدودی توسط یکی از دوستان فارسی شده ولی هنوز جای کار داره تا یک کاربر عادی بتونه در وب سایتش استفاده کنه ،
    اگه فرصت بشه من هم خیلی دوست دارم روش کار کنم

    بازم ممون ، موفق باشید

  8. amin
    ژوئیه 5, 2011 در 10:02 ق.ظ.

    سلام
    ممنون از کاری که کردین.
    فقط این patch رو از کجا میشه گیر آورد. توی خود سایت من نتونستم پیدا کنم.

    ممنون

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

